1. Inleiding

a. Waarom dit beleidsplan?

Dit beleidsplan is opgesteld op basis van drie overwegingen:

  1. Het bestuur hecht waarde aan transparante communicatie over het te voeren beleid.
  2. Sinds 1 januari 2014 is het wettelijk verplicht om het beleidsplan via de website openbaar te maken.
  3. De wisseling in de bestuurssamenstelling maakt herijking en openheid van beleid wenselijk.

b. Wanneer vastgesteld?

Het beleidsplan is vastgesteld tijdens de bestuursvergadering van 11 november 2013 en is sindsdien meerdere keren geactualiseerd, meest recent op 7 mei 2025.

c. Doel van het beleid.

De stichting stelt zich ten doel om hulp te bieden aan kinderen in nood in Namibiƫ, door het bijeenbrengen van de benodigde financiƫle middelen. Er is een nauwe samenwerking met de partnerorganisatie Beautiful Kidz in Windhoek. In Katutura (Windhoek) en Okandjira beschikt de stichting over eigen dagverzorgingscentra. Daarnaast is er een kleuterschool in Okamuina van waaruit hulp wordt verleend.

2. Organisatie

a. Contact- en kerngegevens

Naam: Stichting Beautiful Kidz Namibia
Adres: Roelofsbrink 34, 7683 CK Den Ham
Website: www.beautifulkidznamibia.nl
E-mail: info@beautifulkidznamibia.nl
Tel.: (+31) 6 5211 8510 (voorzitter)
IBAN: NL53 RABO 0136 3112 61
BIC: RABONL2U
KvK-nummer: 01130061
RSIN: 8192.70.994
Oprichtingsdatum: 4 april 2008
ANBI-status: Sinds oprichting

b. Inspiratie

De stichting is geĆÆnspireerd door de christelijke opdracht zoals verwoord in Jacobus 1:27:
"Zuivere godsdienst is: het bijstaan van weduwen en wezen in nood."

c. Missie

De stichting ondersteunt Beautiful Kidz in Namibiƫ met financiƫle middelen, zodat zij hulp kunnen bieden aan kinderen die door armoede ernstig worden benadeeld. In drie van de vier gezinnen is er onvoldoende voedsel, waardoor juist de meest kwetsbare kinderen vaak het slachtoffer worden van deze omstandigheden.

d. Visie

De stichting streeft naar duurzame hulpverlening door kinderen te begeleiden naar zelfredzaamheid. Onderwijs staat centraal omdat dit het perspectief op een betere toekomst vergroot. Daarnaast ontvangen kinderen liefde, aandacht en christelijke normen en waarden.

e. Karakteristieken

  • Kleinschalig: De organisatie blijft bewust klein en flexibel.
  • Transparant: Alle relevante informatie (m.u.v. vertrouwelijke gegevens) is openbaar.
  • Beperkte organisatiekosten: Doelstelling is om deze onder de 10% te houden.
  • Betrokken donateurs: Contact via nieuwsbrieven en sociale media.

f. Bestuurssamenstelling (per 1 januari 2025)

Jordi Voort – voorzitter

Liesbeth Kuiper – secretaris

Stef Bolks – penningmeester

Remy Geerts – algemeen lid

Ondersteuning bestuur:

Anneke Jagau (NamibiĆ«) – fondswerving & communicatie

Renee de Boer (Nederland) – communicatie, website & fondswerving

g. Financieel risico

De stichting ontvangt veelal incidentele donaties, terwijl de uitgaven in NamibiĆ« structureel zijn en stijgen door toenemende zorgvraag. Dit brengt risico’s mee voor de continuĆÆteit van de hulpverlening.

3. Doelstelling

a. Financiƫle strategie en samenwerking

Met nieuwe besturen in Nederland en Namibiƫ wordt de samenwerking herijkt. Lokale fondsenwerving in Namibiƫ staat nog in de kinderschoenen en vraagt tijd.

b. Terugblik beleid 2023–2027

Het streven was een financieringsverhouding van 75% NamibiĆ« en 25% Nederland in 2027. Door COVID-19 en beperkte fondsenwervingscapaciteit in NamibiĆ« bleef het Nederlandse aandeel op 55% in 2020–2022.

c. Huidige financiƫle verdeling

Op basis van de actuele situatie is gekozen voor een verdeling van 25% (Namibiƫ) en 75% (Nederland). Deze verhouding wordt jaarlijks geƫvalueerd.

d. Flexibele aanpak en evaluatie

Het afbouwmodel is voorlopig gepauzeerd. In 2025 wordt de fondsenwerving geƫvalueerd en jaarlijks opnieuw besproken.

e. Duurzame ontwikkeling

Stapsgewijze verhoging van lokale bijdragen blijft het streven, afhankelijk van de lokale economische realiteit.

f. Donateurs voor de kleuterschool

De stichting werft structurele donateurs in Nederland particulieren, kerken, verenigingen, scholen, bedrijven) voor de financiering van de kleuterscholen in Windhoek en Ovitoto.

g. Instellingen voor deelprojecten

Voor specifieke projecten zoekt de stichting steun bij fondsen. Deze hulp wordt geleidelijk afgebouwd om toe te werken naar een zelfvoorzienende situatie in Namibiƫ.

h. Betrokkenheid kerken en scholen

Gezien het christelijke karakter wordt actief samenwerking gezocht met kerken en christelijke scholen.

i. Geen kind sponsoring

De stichting werkt niet met individuele kindsponsoring. Alle giften komen ten goede aan de volledige doelgroep en worden lokaal naar behoefte ingezet.

4. Activiteiten

De stichting brengt de situatie in Namibiƫ onder de aandacht via:

  • Directe contacten van bestuursleden en vrijwilligers
  • Mailings aan kerken en scholen
  • Presentaties en spreekbeurten
  • Sociale media en radio
    Meer informatie is te vinden in het jaarverslag.

5. Jaarverslag/Jaarrekening

Het bestuur streeft ernaar om in het eerste kwartaal van elk jaar het jaarverslag en de jaarrekening vast te stellen. Deze worden daarna gepubliceerd op de website en zijn op verzoek beschikbaar.

6. Organisatiekosten

Kosten zoals bankkosten, verzekeringen en verzendkosten worden beperkt gehouden. EƩn bestuursondersteuner ontvangt een vergoeding voor het verwerven van gelden bij fondsen en andere instanties. De kosten worden verantwoord in het jaarrapport, waarbij geldt: organisatiekosten zijn gerechtvaardigd als ze bijdragen aan het vergroten van de inkomsten en het informeren van de achterban.

7. Fraudeprotocol

De stichting hanteert strikte maatregelen om fraude te voorkomen. Het protocol hiervoor is openbaar en te vinden op de website.

8. Klachtenprocedure

Klachten kunnen schriftelijk worden ingediend bij het secretariaat. De secretaris draagt de klacht over aan de voorzitter, die vervolgens contact opneemt met de indiener. De afhandeling wordt besproken in de eerstvolgende bestuursvergadering.

9. Privacybeleid

Persoonsgegevens van donateurs en relaties worden uitsluitend intern gebruikt en nooit gedeeld met derden. De stichting publiceert geen commerciƫle partners op de website of in nieuwsbrieven.

Vastgesteld op: 11 november 2013
Laatst aangepast op: 7 mei 2025